[Perlak] Inperfektutasunean perfektu

Erika Lagoma-(r)en argazkia Erika Lagoma 2025-11-06

Inperfektutasunean perfektu –

Kantatzen diren bertso guztiak aditzen dira, eta denek sortzen dute zerbait, indiferentzia bada ere. Badira ikusten diren bertsoak, eta gutxi batzuk usaindu ere egiten dira.

Inperfektutasunean perfektu
Arkaitz Goikoetxea eta Igor Elortza. Txapelketa Nagusia, 2055. Arg: XDZ

2005eko Bertsolari Txapelketa Nagusia. Liburukotea dut eskuetan; azal beltza, goitik behera gris bihurtzen doana; errimak idatzita dituzten paper puska luzangekin osatutako pilota da ikurra: nortu, ortu sortu, portu…20 urte pasatu dira. Ez dut nostalgia ariketa bat egin nahi, baina txapelketa horretan kantatu ziren bertsoaldi dezente ditut gogoan. Saiorik saio begiak zabal-zabalik. Ez zait berriz pasatu, ez bada puntualki, ez behintzat horrela. Ziurrenik harritzeko gaitasuna kamustu egiten da. Salamancatik nahiko etorri berria nintzen, berriz ere bertsoari atxikitzen, Nafarroako Bertsozale Elkartean eskolak ematen, eta oraindik pentsatzen nuen bertsolari onek ez zutela sufritzen.

BECeko finalera autobusean joan ginen Iruñerriko gaztetxo kuadrilla eder batekin, eta txapeldunaren izena erran zutenean, saioan zehar zatitzen joan ginen paper pusketak bota genituen konfetien ordez. Bazegoen magia puntu bat. Norberak egin behar du magiaren alde, baina ibilia eta makinaren tripak ezagutzea oztopo bilakatzen dira.

Abenduak 4. Donostiako Atano pilotalekua. Finalaurrekoa. Bigarren itzuliko hirugarren saioa. Igor Elortza Aranoa.

Saroi Jauregi: “Gaur ere itsas ertzean zaude. Esku batean harri mordoa duzu eta banaka-banaka botatzen ari zara itsasora”.

 

 

Itsaso horrek gordetzen ditu

makinatxo bat sekretu

hiru edo lau poz eta negarrez

joandako mila momentu;

gaur ere kaiatik gertu

beregana naiz agertu;

hementxe nago amorratuta

edozertarako gertu

harriak hartu esku batean

ta egin nahi dut mendeku.

Harriak bota ta bota nabil

ta nahiz ta olatuak lehertu

berak ezin du ulertu.

 

 

Arrantzaleak itsasoakin

beti dabiltz tirabiran

ta arrantzaleen andreok ere

noski badugu aski lan

gizonaren despedidan

hamaika min utzi nigan;

egunero lez berriro ere

banator kaiaren jiran

nola edo hala zerbait bueltatu

behar didazun desiran;

oroitzapenak ta gorrotoa

olatuetan dilindan

maitea ostu zenidan.

 

 

Gaur hain otzana ematen duzu

hain bare ta hain geldiro

kostako haitzak kasik laztanduz

maitekiro-maitekiro

baina gero enbata igo

ta ene zenbat bertigo!

Azken bi harri puskak hartuta

berriz egin dizut tiro

horrek deus ez du konpontzen baina

baneukan aski motibo;

bihar goizean berdin-berdin zait

ze eguraldi, ze giro

etorriko naiz berriro.

 

Doinu berria, Josu Zabalak beren-beregi Igorrentzat sortua, sentimenduak batzutan sartzen izena hartu duena. Doinu bat Txapelketan estreinatzeak baditu bere arriskuak, komunikazio ekintza zaildu dezake. “Zenbat oin? Zenbat silaba? Halaxe ibili naiz hasieran, bertsoak berak bere terrenora eraman nauen arte”.

Bakarkakoak nola egituratu behar diren teoria aunitz egonen dira, edo agian ez hainbertze. Maite dut pentsatzea oholtzan ere hartzen direla horren gaineko erabakiak, eta bulkadak agindu dezakeela Txapelketaren markoan batzuetan.

 

Bertsoaldi honen gainean gauza aunitz erran daitezke; hiru azpimarratuko ditut.

1. Pertsona gramatikalaren erabilera: lehenengo bertsoan, 1. eta 3. pertsona singularrak erabiltzen ditu. Kokatzen du markoa, eta kokatzen du pertsonaia, emozionalki eta ekintzen bidez. Bigarren bertsoaren azken hiru puntuetan 2. pertsonara egiten du salto. Hirugarren bertsoan 2. pertsonari eutsi egiten dio, eta 1.arekin bukatzen du.

Bigarren personarekin pertsonifikatu egiten du itsasoa, berdinetik berdinera hitz egiten dio, eta horrek sekulako indarra dauka.

 

2. Bertsoaldiaren klimaxa bigarren bertsoa da, ez da hainbestetan gertatzen. Pertsona gramatikalaren aldaketarekin bat egiten du:

 

nola edo hala zerbait bueltatu

behar didazun desiran;

oroitzapenak ta gorrotoa

olatuetan dilindan

maitea ostu zenidan.

 

Usaindu egiten dira kresala, amorrua eta itsasoari dion errespetua.

 

3. Hitzen aukeraketa. Badaude entzulearen burmuinean iltzatuta gelditzen diren hitzak, eta horietako bat da dilindan bertso batean lehen aldiz entzuten duzuenean. Puntu labur bateko oina da, azken laburrari bide ematen diona. Ez zait kokapen borobilagorik okurritzen.

Txaloak, bibak… baten bati eskapatu zaio gozamenaren gozamenaz: “Hau da poesia!”.

Ez da testu idatzi bat. Inprobisazioaren inperfektutasunean perfektua da.

Inperfektutasunean perfektu  Inperfektutasunean perfektu